אתמול "יום ראשון הארור" עלה לכותרות, אחרי למעלה מארבעה עשורים, בעקבות פתיחת משפטם של הצנחנים הבריטים שב-30 לינואר 72 ירו למוות ב-13 גברים ונערים אירים במצעד למען זכויות אדם, במה שהיווה את יריית הפתיחה לתקופה עקובה מדם שנמשכה למעלה משלושה עשורים.
בעוד כשבועיים דינם יקבע ויוחלט האם החיילים, שכיום הם כבר בני 60-70, יכנסו לכלא.
האירוע הזה היווה השראה לשני שירים מהפוליטיים ביותר שיוצאי הביטלס כתבו אי פעם.
השיר שהכי מזוהה עם "יום ראשון הארור" הוא Sundsy bloody sunday של U2, אבל הרבה לפניהם היה זה ג'ון לנון שהוציא שיר מחאה בשם זהה.
ג'ון ויוקו היו פעילים מרכזיים במהלך שנות השבעים למען אירלנד מאוחדת והשגת הכוחות הבריטים מצפון אירלנד ובאלבום המעולה והמאוד פוליטי Sometime in New York city משנת 72, יש שני שירי מחאה נגד נוכחות אנגלית בצפון אירלנד.
הראשון הוא כאמור Sunday bloody sunday, נכתב כתגובה ישירה ל-"יום ראשון הארור".
הטקסט שלו היה מאוד חריף נגד אנגליה, הוא אפילו כינה את האנגלים בזעם "חזירים": "You anglo pigs and scotties, Sent to colonise the North"
בעקבות הביקורת עליו, הוא הגיב שהשירים שלו אף פעם לא היו אמורים להיות קלים לעיכול.
ושיר פוליטי נוסף של ג'ון למען אירלנד, היה The luck of the irish, נכתב לפני "יום ראשון הארור" בעקבות מצעד למען אירלנד שג'ון לקח בו חלק.
גם במקרה הזה הטקסט חריף שמתאר, בין היתר, שחבל הארץ נאנס על ידי הבריטים, "A land full of beauty and wonder, Was raped by the British brigands!"
האירוע הזה הצליח להוציא אפילו מפול מקרטני, שבדרך כלל לא היה מערב פוליטיקה בשיריו, את השיר Give Irland back to the irish, אולי השיר הפוליטי ביותר של פול בכל הקריירה שלו.
השיר נאסר להשמעה באנגליה על ידי ה-BBC וארגונים נוספים, אך באירלנד הגיע כצפוי למקום ראשון.
הטקסט של פול היה אומנם פחות חריף מזה של ג'ון, אך המסר הכללי היה שאנגליה צריכה לצאת מצפון אירלנד והוא ניסה לעורר הזדהות באמצעות טקסט שמדמה למאזין הבריטי את הסיטואציה שהוא היה נעצר על ידי חיילים אירים, כפי שאירים נעצרים על ידי חיילים אנגלים.
"Tell me how would you like it If on your way to work, You were stopped by Irish soliders".
השיר יצא מחדש במהדורת ה- Archive collection של האלבום Wild life בסוף 2018. הנה גרסה אלטרנטיבית, מאוד אירית, מאותן הקלטות.
לא במקרה האירוע הזה הצליח להוציא כאלו אמוציות משני יוצאי ביטלס: לשלושה מתוך ארבעת חברי הביטלס יש שורשים אירים מובהקים.
בליברפול של שנות הארבעים האוכלוסיה האירית הייתה כה גדולה וההשפעה האירית הייתה כל כך מוטמעת במרקם החברתי של העיר, עד שאחד מכינויה היה "עיר הבירה האמיתית של אירלנד".
לכן זה לא מפתיע שיקירי העיר הם בעלי שורשים אירים:
ג'ון נולד לאלפרד לנון שהיה ממוצא אירי.
הוא ויוקו תיכנו לגור באירלנד לאחר פרישתו ממוזיקה ואפילו רכשו שטח השוכן לחופי אירלנד. התוכנית הזאת כמובן נגדעה ב-8 לדצמבר 80.
פול נולד לג'ים ומארי, לשניהם יש שורשים אירים: סבתו מצד אימו נולדה באירלנד.
מצד אביו -ידוע שיש שורשים אירים, הם היגרו מאירלנד לסקוטלנד למקום שנקרא Galloway.
זה יכול אולי להסביר את הקשר של פול לסקוטלנד, (עם Mull of kentire). משם הם הגיעו לבסוף לליברפול.
לג'ורג' יש את השורשים האירים הכי חזקים מבין חברי הביטלס, הוא מגיע ממשפחה אירית קתולית מצד אמו לואיז וגם מצד אביו הרולד.
רינגו נחשב לחבר הביטלס הכי אנגלי, אבל יש הטוענים שגם לו יש שורשים אירים רחוקים.
אבל האם אפשר לקרוא להם אירים? אולי קצת, כפי שישראלי שנולד בארץ יכונה פולני/ מרוקאי/ תימני/ רומני וכו' בהתאם למוצא הוריו, אך בפועל הוא תמיד יחשב ישראלי (וכך גם הביטלס תמיד יחשבו לפני הכל לאנגלים).
Comments