top of page

יום הצילומים Mad Day Out

ה"מד דיי אאוט" הוא כינוי ליום צילומים ארוך ומפרך שעבר על הביטלס בלונדון ב28.7.1968.


מעבר לזה שמדובר על יום אחד ארוך בו הביטלס צולמו מאות תמונות במקומות שונים, מדובר על התמונות שבסופו של דבר יהפכו לבין המפורסמות ביותר של הביטלס. ובצדק, מדובר על תמונות מאוד יפות ומאוד מייצגות.


הסיפור התחיל בכך שהביטלס החליטו שהם זקוקים לתמונות חדשות, בין היתר בשביל תמונת קאבר שתוכננה למגזין Life. פול התקשר לצלם בשם דון מקולין (Don McCullin) בבקשה שיצלם אותם במהלך יום שלם.


כך בסוף יולי יצאו הביטלס ומקולין, בליווי חמישה צלמים נוספים (רונלד פיצגיבונס, טום מארי וסטיבן גולדבלאט) ועוד חברים, שגם צילמו - יוקו אונו, פרנסי שוורץ (בת זוגתו של פול דאז), מל אוונס וטוני ברמוול.


אותו יום היה מאוד ארוך - הביטלס הצטלמו ב-7 מקומות שונים ברחבי לונדון: 1) המקום הראשון היה Thompson House, בניין בו היו בעבר משרדי עיתון הTimes. עוד בבניין היה סטודיו לצילום בו צולמו הרבה פעמים אמנים שיוצגו ע"י Apple.


בסטודיו מקולין הפעיל מאוורר, כך שבתמונות אפשר לראות שהשיער של הביטלס מתנפנף.


2) המקום השני היה Mercury Theatre, בניין שנבנה כנסייה והוסב לסוג של מתנ"ס/תיאטרון. מקולין מספר שהם "מצאו את עצמם" במתנ"ס הזה, שהתאורה הייתה מזעזעת ושהוא נאבק עם המצלמה שלו, ואם זה לא מספיק גרוע, תוכי הופיע משום מקום.


3) המקום השלישי היה ברחוב יפה בצפון לונדון, בקרבת בית הקברות העתיק Highgate.


הסיפור הוא כזה- הביטלס ביקשו להצטלם בבית הקברות הייגייט, וליתר דיוק ליד קברו של הפילוסוף הגרמני קארל מרקס. בסופו של דבר, הם הגיעו רק עד לשער הכניסה ולא נכנסו לבית הקברות. הסיבה שהם לא הצליחו להכנס לבית הקברות לא ברורה, אני מנחשת שבית הקברות היה נעול, או שהשומרים בכניסה לא נתנו להם להכנס ולהצטלם בפנים מפאת כבוד למקום.


בסופו של דבר מקולין בחר לצלם אותם ברחוב Swain's Lane, רחוב שקט ויפה, שמוביל אל בית הקברות. הם הצטלמו יושבים על ספסל ליד בית מס' 79, וליד השער של בית מס' 59.


4) המקום הרביעי אליו הגיעו סביב השעה 18:00 היה אי תנועה בצפון לונדון. הביטלס פשוט הגיעו למקום וטיפסו על קוביית בטון שעמדה במקום.


5) המקום החמישי הוא חצר הכנסייה St. Pancras, באיזור תחנת הרכבת באותו השם. בחצר הכנסייה מקולין צילם את הביטלס במס' מקומות- על הדשא, על ספסל מציקים לבריטי מבוגר, ליד מזרקה, ליד המוזיליאום של הארכיטקט ג'ון סואן (ומי שלא היה בלונדון בבית שלו - אז מומלץ!!), בין הפרחים ועוד.


6) המקום השישי - וככל הנראה המיוחד שבין הלוקיישנים - הוא בנמל לונדון, קרוב לגשר המצודה. בזמנו, האיזור עוד היה פעיל כנמל מסחרי, כך שמדובר על איזור מלוכלך ובחלקו נטוש.


בחלק מהתמונות ג'ון מעמיד פני מת - דבר שפגע בדון מקולין, הצלם, שחזר באותה תקופה מסיקור המלחמה בוייטנאם. הוא על העניין הוא אמר - "ג'ון היה איש של סתירות. הוא היה איש מוכשר שיכול היה לכתוב על שלום ואהבה, אבל עמוק בפנים הוא היה כוחני ואגרסיבי".


7) המקום השביעי והאחרון - ביתו של פול בCavendish Avenue, קרוב לאולפני אבי רואד.


כדי לסגור את היום, הביטלס, מקולין והפמלייה הגיעו לביתו של פול, שתו תה ויצאו לצלם את התמונות האחרונות. מרבית התמונות צולמו בכיפה הגיאודטית שהייתה לפול בחצר ביתו ושימשה אותו למדיטציה. בתמונות הצטרפה לביטלס כלבת הרועים האנגלית של פול - מרת'ה.


התמונות: 1-4 - במקום הראשון בו הביטלס צולמו, בית תומפסון. 5-7 - במקום השני, תיאטרון מרקיורי. 8-10 - במקום השלישי, רחוב Swain's Lane. תמונה 10 היא קברו של מארקס אליו הביטלס רצו להגיע. 10-15 - המקום הרביעי, אי התנועה. 16-23 - המקום החמישי, כנסיית סנט פנקרס. 24-23 - המקום השישי, נמל לונדון. 31-35 - המקום השביעי והאחרון, ביתו של פול.


17 צפיות
bottom of page