top of page

You've Really Got A Hold On Me

השיר You've Really Got A Hold On Me נכתב ע"י סמוקי רובינסון (Smokey Robinson), זמר, כותב ומפיק אמריקאי.

סמוקי עמד בראש להקה של סטודנטים אפרו-אמריקאים מדטרויט בשם The Miracles. סמוקי והמירקלס השתייכו לחברת התקליטים המפורסמת Motown, והיו הלהקה הראשונה שחתמה איתם על חוזה. Motown היו חברה פורצת דרך - בראשה עמד אפרו-אמריקאי, האמנים שעבדו איתה היו ברובם אפרו-אמריקאים, והצלחתם הרבה תרמה לאינטגרציה הגזעית שהייתה כמובן בחיתוליה בסוף שנות החמישים-תחילת השישים. (ספרו כמה פעמים צוף השתמשה בצירוף "אפרו-אמריקאים" בפסקה האחרונה ותזכו בפרס)


את השיר סמוקי רובינסון כתב בזמן ששהה בניו-יורק ב-1962, הוקלט באוקטובר ויצא כסינגל בנובמבר של אותה שנה. בפברואר 1963 הוא יצא כחלק מהאלבום הרביעי של הלהקה, The Fabulous Miracles.


השיר יצא כB side, אבל הצליח מעבר למצופה. באותה השנה הגיע השיר למקום הראשון בדירוג של שירי R&B של Billboard, ולמקום שמיני בדירוג הכללי של ה"Hot 100" של Billborad. ואם זה לא מספיק, ב-1998 קיבל השיר את פרס Grammy Hall of Fame.


הביטלס מיודדנו הכירו את שירם של סמוקי והמירקלס דרך תקליטים מועתקים שהגיעו לליברפול עם חיילים אמריקאים שהיו באיזור, עוד לפני שהשיר התפרסם בבריטניה. במאי 1963 הם כבר הספיקו לבצע את השיר באולפנים של ה-BBC, דבר שחזר על עצמו בהופעות נוספות ביולי ובספטמבר. בנוסף, הם ביצעו את השיר בהופעה בשטוקהולם באוקטובר - https://www.youtube.com/watch?v=h_1NdfjsoW0.



את גרסת האלבום החלו הביטלס להקליט ב-18/7/1963, בסך הכל 8 חודשים מאז שהשיר המקורי יצא. זה היה השיר הראשון מWith The Beatles אותו הקליטו. באותו יום הוקלטו 11 טייקים - מהם הביטלס בסופו של דבר לא היו מרוצים. באוקטובר הם ניסו שוב, והקליטו טייק אחד נוסף. בסופו של דבר, הגרסה שאנחנו מכירים מהאלבום היא שילוב של טייקים 7, 10 ו-11.


האלבום With The Beatles יצא בסופו של דבר בנובמבר 1963, כך שהגרסה הרשמית של הביטלס לשיר התפרסמה כשנה בדיוק לאחר צאת השיר המקורי.




לסיום, ציטוט של פול על הבחירה לבצע שירים בסגנון הזה, שלא נחשבו בעיני רבים ל"מגניבים": "A lot of our tracks may not have been 'cool'. I think if we'd just been cool, we wouldn't have made it how we did. But that was a great aspect of us. John would do A Shot Of Rhythm And Blues or You Really Got A Hold On Me – you could call that cool."


ביצוע פשוט מעולה בהופעה חיה של סמוקי והמירקלס ב-1964.




bottom of page