top of page

30.01.1969 - ההופעה על הגג

ב-30.01.1969 הביטלס הופיעו לאחרונה בפומבי, על גג אולפני ומשרדי Apple.


לאחר חודש של עבודה באולפן וצילום הסרט Let It Be הביטלס עלו לגג הבניין יחד עם הקלידן בילי פרסטון. למרות שרבים חושבים שמדובר היה בהחלטה ספונטנית, ההופעה תוכננה מראש, נבנתה במה מעץ וציוד הקלטה הובא כדי שיהיה אפשר להקליט את ההופעה ממרתפי הבניין. בנוסף, צוותי צילום נשלחו לגגות הסובבים את הבניין ואל הרחוב, שם צוותי צילום ראיינו את העוברים והשבים.


במהלך החודש העמוס, אחריו ניתן לעקוב בסדרה Get Back או בסרט Let It Be, הביטלס והאנשים שעבדו איתם התקשו להחליט איך לסיים את החודש, ובאיזה אירוע לסגור את הסרט. הרצון היה לקיים הופעה גדולה, והועלו מספר אפשרויות - הופעה בלוב, הופעה על יאכטה ועוד. בסופו של דבר במאי הסרט, מייקל לינדזי הוג, וטכנאי הסאונד גלין ג'ונס, הציעו שהביטלס יעלו לגג. גם לכך הביטלס, ובמיוחד ג'ורג', התנגדו בהתחלה - אבל בסופו של דבר התרצו ועלו אל הגג ב-30.1 בשעות הצהריים.


הביטלס ביצעו סה"כ חמישה שירים, כולם של לנון ומקרטני. כמעט כל השירים בוצעו מספר פעמים, כך שבסופו של דבר בוצעו סה"כ 9 קטעים, ועוד קטע קצר מתוך ההמנון הבריטי God Save The Queen. המטרה הייתה לבצע את השירים ולהקליט אותם בצורה מיטבית כדי שיכנסו לסרט, כך שהיה צריך לבצע מספר גרסאות מתוכן יבחרו הטובות ביותר. אורך ההופעה היה 40 דקות, ובסופו של דבר נלקחו גם לסרט Let It Be וגם לאלבום Let It Be - שם הופיעו שלוש הקלטות מההופעה הזאת: I've Got a Feeling, Dig a Pony ו-One After 909.


לקראת סוף ההופעה הגיעו אל הגג שוטרים, שעד אז התמהמהו למטה בגלל חוסר שיתוף הפעולה של העובדים של Apple. העובדים לא נידבו מידע ולא חשפו שהביטלס בעצם מופיעים על הגג. מהסיבה הזאת, כשהשוטרים עלו לגג ההופעה כבר הייתה לקראת סיום וכך בעצם הביטלס ביצעו כל מה שתכננו. הטענה שהביטלס הורדו מהגג ע"י השוטרים אינה נכונה - למרות שג'ורג' האריסון בעצמו השתעשע ואמר שבסרט Let It Be כדאי להציג את הסיטואציה כאילו השוטרים הם אלה שקטעו את ההופעה.


הצפייה בסדרה Get Back, שיצאה לאחרונה, רק חידדה לי עד כמה ההופעה הזאת היא פלא:

הביטלס מתווכחים לאורך החודש הזה, ונראה שהדבר האחרון שרינגו, ג'ון וג'ורג' רוצים זה להופיע שוב. חלק מהשירים נכתבו ממש רגע לפני ההופעה, וחלקם אפילו לא כתובים עד הסוף. ובכל זאת ברגע שהחבר'ה מתחילים להופיע הזמן כאילו נעצר והם פשוט נותנים את אחת ההופעות הטובות בקריירה שלהם. הכל (כמעט) מושלם - הביצוע של השירים, הכימיה ביניהם, הסטינג, התשובות של האנשים ברחוב.


זה עוד חלק אחד מהקסם של הביטלס, מה שנראה שג'ורג' מרטין הבין בפגישה הראשונה איתם - הביטלס הכי טובים שדוחפים אותם לקצה, וכשהם מופיעים יחד בלייב.






bottom of page