top of page

29.08.1966 - ההופעה האחרונה של הביטלס מול קהל משלם

עודכן: 31 בינו׳ 2022

ב-29 באוגוסט, 1966 הגיע לסיומו מסע ההופעות המפרך והאחרון של הביטלס באמריקה ובכלל.

הסיבוב כלל 14 הופעות בשיקגו, דטרויט, קליבלנד, וושינגטון, פילדלפיה, טורונטו (קנדה), בוסטון, ממפיס, סינסנטי, סנט לואיס, ניו יורק, סיאטל, לוס אנג'לס וההופעה האחרונה, בסן פרנסיסקו.


לקראת סוף ה'טור' הסתמנה ירידה מסוימת בהיקף המעריצים הממתינים בשדות התעופה וגם ברמת הרעש והצרחות בהופעות. לנון והריסון הסבירו את העניין בכך שהקהל האמריקני כלל יותר גברים צעירים, מאשר נערות צורחות. גם המופע השני שלהם באיצטדיון "שאיי" בניו יורק, לאחר ההצלחה הפנומנלית של המופע הראשון באוגוסט 65' שהביא נוכחות שיא של 55 אלף איש - הביא הפעם עשרת אלפים איש פחות, אבל עדיין היה מדובר במספרים עצומים.


אז כאמור ב-29 באוגוסט 66', הביטלס עלו לקנדלסטיק פארק בסן פרנסיסקו, למופע האחרון שלהם כלהקה, בתשלום. תכולת האיצטדיון, ביתה של קבוצת הפוטבול סן פרנסיסקו ג'ייאנטס, עמד על 42,500 מקומות. להופעה האחרונה הוצעו למכירה 32 אלף כרטיסים, ונמכרו 25 אלף.


הביטלס עלו לבמה וניגנו את הסט-ליסט הבא:


Rockn’roll Music

She’s a Women

if i Needed Someone

Day Tripper

Baby’s in Black

i Feel Fine

Yesterday

i Wanna Be Your Man

Nowhere Man

Paperback Writer

Long Tall Sally



בידיעה שזה יהיה המופע האחרון שלהם, ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו, נקטו באמצעים משלהם כדי ללכוד את הרגעים האחרונים שלהם על הבמה. כל אחד הביא מצלמה.


הריסון מספר:

"לפני אחד השירים האחרונים במופע, העמדנו את המצלמות שלנו, שהיו בעלי עדשה רחבה, על האמפליפייר. רינגו ירד מהתופים, עמדנו עם הגב לקהל, ועשינו פוזות לתמונה כי ידענו שזה ההופעה האחרונה".


לאחר ההופעה, הביטלס נלקחו במהירות לשדה התעופה ברכב משוריין. הם טסו מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס, והגיעו בשעה 12:50 בצהריים. במהלך הטיסה נשמע האריסון אומר: "אז זהו. אני כבר לא ביטל".


מאוחר יותר הסביר הריסון, אולי הביטל שהכי התעייף מהביטלמניה, את דבריו: "עברנו כל כך הרבה מהומות, בכל עיר שביקרנו בה נוצרו פקקים אדירים, משטרות ובלאגן, וגם איומים שקיבלנו שיעשו לנו כך וכך… אנחנו בדר"כ היינו מרותקים לחדר קטן, או נדחפים למטוס או מכונית. היה לנו אחד את השני כדי להפיג את המתח וגם ההומור היה חשוב מאד, אבל הגענו לנקודה שבה זה היה די והותר".


סוף תקופה, אבל עדיין רחוק מאד מסופה של הלהקה, שהתחילה באותו יום תקופה חדשה ומרתקת...


bottom of page