top of page

18.6.1942 - פול מקרטני נולד בליברפול

ב-18.6.1942, נולד בליברפול ג'יימס פול מקרטני. ג'יימס פול, שנקרא מיום הולדתו פול, נולד לג'יימס (ג'ים) ולמרי מקרטני בוולטון, פרבר עני של העיר.

ג'ים לא היה נוכח בלידה של פול כי התנדב באותה עת ככבאי בליברפול שהופצצה על ידי חיל האוויר הגרמני. כשהגיע לראות את בנו לראשונה ג'ים נבהל כי לטענתו פול היה "ממש מכוער, לא ידעתי מה לעשות עם זה".

המשפחה של פול הייתה משפחה מאוד מיוחדת - אמו הייתה קתולית, ואביו פרוטסטנטי שעזב את הדת, דבר מאוד לא מקובל בליברפול החצויה. אבל את ג'ים ומרי זה לא עניין, והשניים התחתנו וגידלו את ילדיהם פול ומייק כחסרי דת, למרות שהוטבלו לזרם הקתולי.


ג'ים עבד כסוחר כותנה ומרי הייתה מיילדת. היותה מיילדת הביאה לרווחה מסויימת למשפחה, ובזכותה המקרטנים זכו בדיור ציבורי משופר שכלל בין היתר שירותים פנימיים וקו טלפון.

פול אהב מוזיקה מילדותו. אביו ג'ים היה מוזיקאי חובב והוביל להקת ג'אז ורגטיים בשם Jim Mac's Jazz Band, דבר שניכר לאורך הקריירה המשובצת בג'אז ומיוזיק הול של פול מקרטני. אבל לפני הפריצה של אלביס פרסלי ולוני דונוגן, שגרמו לפול להבין שהוא רוצה לעסוק במוזיקה, פול הקטן דווקא אהב מאוד ספרות וחלם להיות מורה בבית ספר תיכון. הוא היה תלמיד מצטיין, ואף זכה בתחרות כתיבה שנערכה לכבוד הכתרתה של המלכה אליזבת' ב-1952.

ב-1954 פגש את ג'ורג' האריסון באוטובוס בדרך לבית הספר, והשניים הפכו לחברים טובים. מה שחיבר ביניהם, לדברי שניהם, הייתה האהבה למוזיקה ולכל הנלווה לכך, כולל כלי נגינה ותרבות אמריקאית.

ב-1956, כשפול היה בן 14, נפטרה מרי, אירוע שהפך לטראומטי עוד יותר בעבורו בעקבות העובדה שהוא לא ידע שאמו חולה עד הרגע שהודיעו לו שהיא נפטרה.


הרגע הזה היה רגע מכונן בחייו של פול ובקריירה המוזיקלית שלו. באותה שנה הוא כתב את שיר הגיטרה הראשונים שלו: Suicide ו-I Lost My Little Girl היו הראשונים ממש, אבל אליהם אפשר להוסיף את When I'm 64, I'll Follow The Sun ואחרים. החשיבות של משפחה יציבה, של זוגיות אוהבת וכן נוסטלגיה, בולטים במיוחד בשירים שלו. פול אמנם לא הציב את טראומת הנטישה ואת אמו במרכז היצירה שלו באותה דרך בה עשה זאת ג'ון לנון - אבל אין ספק בכלל שמרי עומדת מאחורי המוטיבים החוזרים במילים של פול מקרטני.


פול הצטרף לקוורימן ב-1957, להקת תלמידים בהנהגתו של ג'ון לנון. שנה מאוחר יותר נפטרה גם אמו של ג'ון לנון, הדבר שהביא יותר מכל לחיבור בין השניים, שהרגישו שהגורל שלהם נקשר זה בזה. ממש מהצטרפותו ללהקה פול החל להנהיג אותה יחד עם ג'ון, והפך לשותף שווה וליוצר לא פחות מרכזי מג'ון.


ב-1960 הקימו יחד עם ג'ורג' האריסון, סטיוארט סאטקליף ופיט בסט את הביטלס והגיעו להמבורג לביקור הראשון והמשמעותי שלהם בעיר. ומכאן הכל היסטוריה.




bottom of page