top of page

11.06.2022 - הקלטת השיר Blackbird

עודכן: 11 ביוני 2022

הקדמה והתראת מסע הסיפור מזמין אתכם להאזין לשיר בשלבי התפתחות שונים, עם הבדלי ניואנסים מעניינים בפני עצמם. האזנה למוזיקה היא תהליך טורי. יהיו מי שאינם מייעדים עצמם להאזנות חוזרות. השתדלתי שהסיפור יהיה מעניין דיו כדי ליצור גירוי. גם עבור מי שמסתפקים בפחות, השיר מספיק יפה בכל אחת מהגרסאות. אני משער שאלה בינינו שהתאמנו על השיר הזה בגיטרה ותרגלו אותו אינספור פעמים, ישמחו לשמוע את הניואנסים הרבים של פול מקרטני עצמו, כשהוא מתאמן על השיר. איך השיר נולד פול מקרטני אוהב לספר שג'ורג' והוא רצו לעשות רושם על רושם על בחורות. כדי להיראות יותר מתוחכמים מסתם פושטקים ליברפולים, הם ניגנו את הבוריי של באך, או נכון יותר – חשבו שניגנו את הבוריי של באך. מאוחר יותר זיהה פול את הטעות, ומאותה נקודה פיתח את השיר Blackbird. פול הוא מספר סיפורים מחונן. בכל הופעה, לפני שהוא מבצע את השיר, הוא מספר את הסיפור בוריאציה כזאת או אחרת. הוא תמיד נשמע כאילו הוא מספר אותו בפעם הראשונה, ומצליח לשמור על מתח, כאילו גם הקהל נחשף לזה בפעם הראשונה. הקהל מצידו, תמיד שמח "לשתף פעולה בקנוניה". כשהייתי ילד (בזמן שהשיר נכתב) אספנו "בלורות" (גולות). ההבדלים ביניהן היו ממש ניואנסים. אף פעם לא ויתרתי על עוד אחת לאוסף. כך גם הגרסאות והביצועים השונים של פול מקרטני כפי ששעולים בפוסט.


מה זה Blackbird? לפול עצמו יש כמה גרסאות. האם זאת ציפור? האם זאת אשה ספציפית? האם טמונה שם קונוטציה מגדרית? האם זאת אמירה פוליטית? קיימות כמה גרסאות. מאז ועד היום, שומר פול מקרטני על ערפול. אין תשובה חד משמעית.

שַׁחֲרוּר? לפעמים הוא מספר שכתב אותו ברישיקש הודו. בפעמים אחרות הוא אומר שזה היה בטבע בסקוטלנד כששמע ציוצי שָׁחְרוּרִים.

אשה ספציפית - הֶקְשֵׁר משפחתי? קיימת טענה שמדובר באדית, סבתו החורגת. כמו רבים וטובים אחרים, גם אנג'י, אשתו השניה של ג'ים מקרטני ('אם חורגת' של פול) רכבה על גלי ההצלחה של פול וכתבה אוטובוגרפיה בשם My Long And Winding Road. אנג'י כותבת באוטוביוגרפיה שלה, על אמה אדית ששהתה בביתם של המקרטנים בתקופת החלמה ממושכת. באחד הביקורים של פול בליברפול, הוא ניגש לגלות אמפתיה וישב לשוחח עם אדית ליד מיטתה. היא סיפרה לו שהיא מאזינה לציוצי השַׁחֲרוּרִים.

אמירה פוליטית? באחת ההזדמנויות סיפר פול שברקע מהומות השחורים באמריקה עלה במוחו המשפט "כל הזמן חיכית לרגע הזה" You were only waiting for this moment to arise. ג'ון לנון טען שהוא הציע את השורה הזאת, בהשפעת אותו רקע. שורה אחרת בשיר היא take these broken wings and learn to fly – או כמו השיר העברי – "יום אחד אולי תפרוש כנפיים" - אבל בקונוטציה הפוליטית.

אמירה פוליטית בקונוטציה מגדרית? המילה Bird בסלנג היא "בחורה". או מדויק יותר - "חתיכה". כלומר blackbird היא "בחורה חתיכה שחורה". כל אחד יכול לקחת את זה לכל כיוון. כאמור, פול מקרטני הוא מספר סיפורים מחונן ונוהג לתבל בדיעבד את סיפוריו. אבל, האקדח שאני מניח במערכה הראשונה יצחיק את פול במערכה האחרונה. בסוף הפוסט. הקלטה מוקדמת הגרסה המוקלטת הראשונה נעשתה ב 29 במאי, בביתו של ג'ורג' בעיירה אשר. דרומית מערבית ללונדון. פול ליווה את עצמו בגיטרה אקוסטית, וג'ון תרם ציוצי ציפורים ברקע.

סיפור ההקלטה ה"רשמית" פול היה גאה מאד בשיר הזה והגיע לאולפן בערב ביום 11 ביוני 1968, היום לפני 54 שנים. זהו השיר הראשון שהכין פול לאלבום הלבן, והוקלט כולו באותו יום.

מהנדס ההקלטות ג'ף אמריק מספר: "הביטלס באותם ימים לא יכלו לסבול יותר את הנוכחות זה של זה. הם התפצלו מדי פעם, או הקליטו באולפנים נפרדים בבניין של אבי רואד. זה נראה כאילו כל אחד מהביטלס הקליט אלבום לעצמו. אני עבדתי עם פול, כי הסתדרתי איתו הכי טוב. מהנדס אחר עבד עם ג'ון או ג'ורג'. רינגו השקט שכמעט ולא התייעצו איתו, הסתובב בין האולפנים כדי לעזור כשקוראים לו. זאת היתה האווירה והשיר Blackbird היה התרומה הראשונה של פול לאלבום הלבן".

ג'ון שהגיע כהרגלו עם יוקו, נכח בתחילת הסשן. אחרי חצי שעה, עבר לאולפן אחר שהתפנה, כדי להקליט את Revolution 9. בעת שהותו הוא השתתף בהצעות שונות לעיבוד השיר, והציע בין השאר להוסיף כלי נשיפה. אם הוא הציע את השורה שצוטטה קודם, ייתכן שזה נעשה באותו מעמד. באולפן פול הגיע לאולפן עם פרנסי שוורץ, החברה החדשה שלו. כמה שבועות לפני כן הם נתפסו במיטה על חם - על ידי ג'יין אשר הזועמת. פרנסי התיישבה על רצפת העץ באולפן. יש אומרים שהצירוף של פרנסי להקלטות היה התשובה של פול מקרטני ליוקו הצמודה הקבועה לג'ון לנון. פול החרוץ והפרפקציוניסט, נטל גיטרה אקוסטית וביצע את השיר כמה עשרות פעמים. בשלב מסוים הופיע צלם שתיעד את ההקלטה לצורך סרטון פרסום לחברת 'אפל' של הביטלס, אבל לא הפריע לפול להתרכז בנגינה שלו. פול המשיך להתאמן ולתקן את שגיאות הפריטה שלו, או טעויות הגייה, עד שהגיע לשלמות. אחרי שפראנסי וג'ורג' מרטין יצאו לדרכם, הוא ביקש מג'ף אמריק לגרום לכך שההקלטה תישמע כאילו היא נעשית בחוץ. אמריק הציע – "למה לא? אולי פשוט נצא החוצה". הם יצאו לרחבה קטנה בחצר האולפן ובהקלטה נשמעו ציוצים של דרורים ופָּרוּשים ששרו ביחד עם פול מקרטני. פול ביצע 32 טייקים, כשהוא שר ומלווה את עצמו בגיטרה ונקישות רגלים. אפשר לראות את הקטע המוקלט מתוך סרטון הפרומו של 'אפל'. פרנסי שוורץ יושבת בצד שמאל.



טייק 28 המאמץ הממושך לא התיש את פול הנחוש והבלתי נלאה. הוא התעקש להמשיך ולשפר את הנגינה וגם את השירה. באחד הטייקים הוא נתקע בסוף השיר ובמקום לשיר Dark black night הוא שר dark black, dark black, dark black night.

כשהוא מסיים הוא אומר לצוות ההקלטה "אתם רוצים לשמור כמה מהקטעים שנראים שווים משהו? אתם יודעים, שתישאר לנו אפשרות, אם ארצה, לחזור לזה במידת הצורך".

הוא פונה גם אל פרנסי "אני חושב שכדאי". פרנסי עונה לו "כן". הוא ממשיך "צריך להחליט באיזה קול להשתמש, אני חושב שיותר טוב הקול השקט". פרנסי מאשרת "גם אני חושבת כך".

הביצוע הנבחר – טייק 32 טייק 32 הוא זה שנבחר בסופו של דבר. פול הכפיל את השירה שלו במעברים בין הבתים (Blackbird fly) והוסיף גיטרה אקוסטית בקטע האינסטרומנטלי באמצע השיר. הטייפ באולפן היה בעל 4 ערוצים. השירה המקורית הוקלטה בערוץ 1, נקישות רגלים בערוץ השני, הגיטרה המקורית בערוץ השלישי. הקול המוכפל והגיטרה הנוספת הוקלטו בערוץ הרביעי. ציוצי הציפורים בגרסה הסופית הם מתוך מאגר הקלטות אפקטים של אולפני אבי רואד. מהנדס האפקטים סטיוארט אלטהאם סיפר שהקליט ציפורי שחרור – Blackbirds - בחצר ביתו בשנת 1965.


הדרן - עם דונובן הזכרנו את ההשערה שהשיר Blackbird הוא לא בהכרח על ציפור השַָחְרוּר, אלא על "בחורה שחורה".

בשנת 1969, הפיק פול מקרטני את האלבום Postcard של מרי הופקין. בזמן ההתקנה והכיולים האקוסטיים, ניגנו פול ודונובן כמה שירים להנאתם. אחד השירים היה Blackbird. פול מבצע חיקויים לא רעים לציוצי הציפורים בין השורות. בשלב מסויים הוא מפסיק לרגע לשיר. הוא אומר לדונובן: "אתמול בערב שרתי את השיר לדיאנה רוס, והיא נעלבה... לא, לא באמת".

בתמונות

  • פול מקרטני

  • ציפור השַָחְרוּר – Blackbird

  • פול מנגן. באולפן ג'ורג' מרטין, פרנסי שוורץ

  • הנעלים של פול, המטרונום

  • פול עם פרנסי שוורץ

  • אנג'י מקרטני והביוגרפיה שלה

  • הציפורים שצייצו בחצר – דרור ופָּּרוּש



bottom of page