top of page

07.11.1966 - ג'ון פגש את יוקו אונו לראשונה

יש מעט דמויות שנויות במחלוקת בתולדות הרוק יותר מיוקו אונו. במשך עשרות שנים, מעריצים ומבקרים העלו תיאוריות לגבי מידת השפעתה על ג'ון לנון ודנו על תפקידה בפירוק של הביטלס. זה לא מפליא, אם כך, שאפילו הפגישה הראשונה של ג'ון ויוקו מלאה בחוסר ודאות.


יוקו אונו נולדה ביפן למשפחה אמידה והחלה להתעניין באמנות אוונגרד כשהיגרה לארה"ב כדי ללמוד אמנות בניו יורק בשנות החמישים. כשפגשה את ג'ון לנון בשנות ה-60, היא כבר הייתה נשואה בפעם השניה למוזיקאי הג'אז האמריקאי אנתוני קוקס. ביחד נולדה להם בת, קיוקו צ'אן קוקס, ב-1963. לדברי יוקו, מערכת היחסים בינה לבין אנתוני קוקס התקררה. למרות שהם נשארו נשואים. היא השאירה את הגידול של קיוקו הקטנה לבעלה כדי שתוכל להתמקד ביצירות האוונגרד שלה. מעורבותה של יוקו בקהילת האמנות הביאה אותה ללונדון באמצע שנות ה-60.


ג'ון לנון, בינתיים, היה חלק מלהקת הרוק המפורסמת ביותר בעולם. הוא היה נשוי לסינתיה לנון, שילדה בן, ג'וליאן (גם הוא נולד ב-1963). הביטלס היו בשיא היצירתיות שלהם והפסיקו להופיע לטובת ניסויים נוספים באולפן ההקלטות. יוקו טענה שכשנפגשו, היא לא היתה מודעת לחלוטין לכך שג'ון הוא אחד האנשים המפורסמים בעולם, שכן היא היתה ממוקדת בעולם האמנות ולא בכוכבי פופ.


הגרסה ה"רשמית", או לפחות הסיפור שג'ון ויוקו סיפרו למראיינים על היום שבו השניים נפגשו בפעם הראשונה היא שבסתיו 1966, יוקו שהתה בלונדון לתערוכת אמנות, Unfinished Paintings and Objects, בחסות גלריית וחנות הספרים אינדיקה במייפייר.


הגלריה הייתה בבעלות משותפת של סוחר האמנות ג'ון דנבר (אז בעלה של מריאן פיית'פול), המוזיקאי פיטר אשר (אח של ג'יין אשר, חברתו של פול מקרטני) ומוכר הספרים והסופר בארי מיילס (שיכתוב ספרים על הביטלס וזמרים מפורסמים אחרים). פול מקרטני היה תומך גדול של האינדיקה, שהחלה רק שנה קודם לכן.


דנבר הזמין את חברו, ג'ון לנון, לגלריה כדי לראות את העבודות של יוקו אונו יום לפני פתיחת התערוכה. למרות שיש דיווחים על התאריך כ-9 בנובמבר (עקב טעות של ג'ון לנון), היום היה למעשה ה-7 בנובמבר, כי התערוכה של יוקו אונו התחילה ב-8 ונמשכה ב-10 הימים הבאים. לג'ון היה הרושם המוטעה שהתערוכה תהיה בעלת אופי מיני, עם אמנית בתוך שק. כשהוא הופיע, קיבלו את פניו מגוון יצירות קונספטואליות, כולל תפוח ושקית מסמרים עם תגי מחיר מגוחכים.


מאוחר יותר ג'ון אמר ל-BBC: התאכזבתי. מה זה לעזאזל? שום דבר לא קורה בשקים. אני מצפה לאורגיה, אתה יודע... והכל שקט.


מאוכזב, ג'ון היה סקפטי לגבי היצירות, והאמנית עצמה, שקיבלה את פניו עם כרטיס שעליו נכתב - לנשום. ג'ון נאנח באכזבה. הוא חשד שאולי הוא הוזמן כדי שיוציא חלק מהונו לרכוש את יצירות האוונגרד האלה. גם באותה תקופה וגם בשנים מאוחרות יותר, הוא טען שיוקו לא הכירה אותו או את הביטלס, ורק שמעה את השם רינגו דרך התקשורת.


מצב רוחו של ג'ון השתנה כאשר בדק יצירה שתפסה את תשומת ליבו. יוקו הניחה סולם שהוביל אל קנבס על התקרה עם כיתוב זעיר שדרש שימוש בזכוכית מגדלת. באותיות קטנות היה כתוב - כן.

ג'ון אמר לרולינג סטון ב-1971: זה היה חיובי. הרגשתי הקלה. זו הקלה גדולה כשאתה עולה על הסולם ואתה מסתכל דרך זכוכית המגדלת ולא כתוב 'לא' או 'תזדיין' או משהו כזה. היה כתוב - כן.


סקרנותו של ג'ון גברה, והוא עבר ליצירה הבאה של יוקו - להכות מסמר בציור. ג'ון היה להוט לנסות את כוחו, אבל יוקו חששה שהוא יהרוס את העבודה לפני פתיחת התערוכה למחרת. היא ביקשה ממנו לשלם חמישה שילינג למסמר, אבל במקום זאת השניים הסכימו שג'ון ישלם כסף דמיוני כדי לתקוע מסמר דמיוני.


ג'ון אמר לפלייבוי זמן לא רב לפני הרצח שלו ב-1980: ואז באמת נפגשנו. אז נעלנו עיניים והתאהבנו.


כמה מהאנשים שהיו בסביבת ג'ון ויוקו באותם ימים סיפרו סיפור קצת שונה על איך שהשניים הכירו. נסיעתו של ג'ון לגלריית האינדיקה מעולם לא הייתה שנויה במחלוקת, ובכל זאת יש שמועות שהזוג כבר הכיר לפני אותו יום בנובמבר.


פול מקרטני, אמר שהוא זוכר שיוקו אונו פנתה אליו שנה קודם לכן, ב-1965. היא חיפשה כתבי יד של שירים לפרויקט ספר שעליו עבדה עם ידידה, המלחין הניסיוני ג'ון קייג'. מיילס, שותף בגלריית אינדיקה, תמך בגרסה של מקרטני.


מיילס אמר לדיילי טלגרף ב-2002: היא ידעה בדיוק מי היו הביטלס. היא כבר פנתה לפול בשביל כמה כתבי יד של ג'ון קייג' שהיא רצתה. הוא לא נתן לה כלום, אבל הציע לה ללכת לג'ון. אבל היא אמרה לג'ון שהיא מעולם לא שמעה על הביטלס והוא האמין לה.


מיילס ומקרטני טוענים שג'ון לנון נתן ליוקו את המילים לשיר של הביטלס The Word לספר של קייג' כמה חודשים לפני התערוכה שלה בלונדון ב-1966. אבל אולי הם לא נפגשו באופן אישי.


ויש עוד גרסה לפגישה הראשונה של ג'ון ויוקו כפי שסיפר רג' קינג, סולן הלהקה הלונדונית The Action (כמו הביטלס, להקה בהפקת ג'ורג' מרטין). קינג, שהיה ידוע שהוא דומה קצת לג'ון לנון, נזכר שיוקו אונו פנתה אליו במועדון.

קינג סיפר: היא אמרה, רג'י, אתה דומה מאוד לג'ון לנון. זה לא אותי שהיא רצתה, זה היה ג'ון. אז אמרתי, תראי, אם זה עוזר, ג'ון הולך מדי פעם ל-Speakeasy. אני רואה אותו שם לפעמים ביום שלישי בערב. כבר ביום שלישי הבא היא הייתה שם. באותו לילה נכנסו פול וג'ון... יוקו עמדה שם המומה, וואו, אתה באמת מכיר את הביטלס. תוך 15 דקות היא הייתה שם והשאר היסטוריה.


ללא קשר לסיפור האמיתי של הפגישה הראשונה של ג'ון ויוקו, מערכת היחסים שלהם לא התחילה מיד. לאחר תערוכת האינדיקה, השניים, שכל אחד מהם עדיין היה נשוי, המשיכו להתכתב במהלך החודשים שלאחר מכן על האמנות של יוקו (מיילס אמר שהיא הציפה את ג'ון בגלויות). יוקו הודתה מאוחר יותר שהיא נמשכה מאוד לג'ון, שהסכים לתת חסות לתערוכה נוספת שלה בלונדון ב-1967. חודשים לאחר מכן, כאשר סינתיה יצאה לחופשה, ג'ון ויוקו שיתפו פעולה ב-Two Virgins והפכו לאוהבים.


ג'ון לנון סיפר כמה שנים מאוחר יותר: החבורה הישנה שלי. זה נגמר. כשפגשתי את יוקו זה כשאתה פוגש את האישה הראשונה שלך ואתה משאיר את החבר'ה בבר ואתה לא הולך לשחק כדורגל יותר ולא הולך לשחק סנוקר וביליארד. אתה מכיר את השיר: פעמוני החתונה האלה מפרקים את החבורה הישנה שלי. החבורה הישנה שלי נגמרה ברגע שפגשתי אותה. לא ידעתי את זה במודע בזמנו, אבל זה מה שקורה. ברגע שפגשתי אותה, זה היה הסוף של הבנים, אבל קרה שהבנים היו מפורסמים ולא היו רק החבר'ה המקומיים בבר.






bottom of page