top of page

03.11.1965 - הביטלס מקליטים את השיר Michelle עבור האלבום ראבר סול

השיר מישל הוא אחד השירים הראשונים שפול כתב בשנת 1959 על הגיטרה הראשונה שלו, האפיפון זנית'.


פול כתב בספר Many Years From Now: מישל הייתה מנגינה שכתבתי בסגנון צביטת אצבעות של צ'ט אטקינס. יש שיר שהוא עשה בשם טרמבון עם שורה שחוזרת על עצמה, והוא ניגן ליין בס תוך כדי המנגינה. זה היה חדשני עבורנו. למרות שגיטריסטים קלאסיים ניגנו ככה, לא היו גיטריסטים של רוקנרול שעשו את זה. בהתבסס על טרמבון של אטקינס, רציתי לכתוב משהו עם מנגינה ושורת בס, אז עשיתי.


החלק הצרפתי בשיר נוצר בהשראת מסיבות שנערכו על ידי אוסטין מיטשל - אחד המורים של ג'ון לנון במכללת ליברפול לאמנות, וכנראה גם ההשראה מאחורי שם השיר.


פול המשיך לספר באותו ספר: הוא נהג לערוך מסיבות די טובות למשך כל הלילה. אתה יכול אולי למשוך לשם בחורות, שזו הייתה המטרה העיקרית. יכלת להשיג משקאות, וזו הייתה מטרה נוספת. אני זוכר שישבתי שם בצורה מסתורית מאוד בפינה, מנגן את המנגינה הצרפתית הזאת. נהגתי להעמיד פנים שאני יודע לדבר צרפתית, כי כולם רצו להיות כמו סשה דיסטל.


שנים אחר כך, ג'ון אמר: אתה זוכר את הדבר הצרפתי הזה שהיית עושה אצל מיטשל. אמרתי כן. הוא אמר: טוב, זו מנגינה טובה. אתה צריך לעשות עם זה משהו. תמיד חיפשנו מנגינות, כי עשינו אז המון אלבומים וכל אלבום היה צריך ארבעה עשר שירים, והיו סינגלים בין לבין, אז היינו צריכים הרבה חומרים.


אישתו של אייבן ווהן, שהכיר בין פול וג'ון, ג'אן, לימדה צרפתית, וכשהזוג ביקר את פול בבית משפחתה של ג'יין אשר ב-1965, הוא ביקש קצת עזרה במילים של השיר.


פול סיפר: אמרתי: אני אוהב את השם מישל. את יכולה לחשוב על משהו שמתחרז עם מישל בצרפתית? והיא אמרה, מה בל. אמרתי: מה זה אומר? יפה שלי. היא ענתה, אז אמרתי: זה טוב, שיר אהבה, נהדר. פשוט התחלנו לדבר, ואמרתי: טוב, המילים האלה הולכות טוב ביחד, מה זה בצרפתית ? והיא תרגמה. אמרתי: בסדר, זה יתאים. והיא סיפרה לי קצת איך מבטאים את זה, אז זהו. הוצאתי את זה מג'אן, וכעבור שנים שלחתי לה צ'ק. חשבתי שעדיף ככה כי היא למעשה שותפה לכתיבה. משם פשוט חיברתי את המשפטים.


ג'ון כתב את הפזמון בהשראת שיר של נינה סימון ששמע זמן קצר לפני כן: I Put A Spell On You, שם היא שרה I love you, I love you וכך הוסיף ניחוח בלוזי לשיר.


ב-02.06.2010 פול מקרטני קיבל את פרס גרשווין מהנשיא ברק אובמה. פול חשב שזו הזדמנות נהדרת להקדיש את השיר לרעיית הנשיא, מישל אובמה.




bottom of page