top of page

מאחורי העטיפה של Help!

עודכן: 23 בספט׳ 2021

האלבום Help! הוא האלבום החמישי של הביטלס, והוא לא אלבום רגיל - אלא גם פס הקול של סרטם השני של הביטלס, שגם הוא נקרא Help!.


עטיפת האלבום צולמה על ידי רוברט פרימן, אותו צלם שצילם גם את עטיפת With The Beatles, Hard Days Night, Rubber Soul וBeatles For Sale.


הרעיון של העטיפה היה של רוברט פרימן בעצמו - הוא ראה חלק מהצילומים של הסרט Help באוסטריה, שם הביטלס עמדו בשלג ונופפו בידיים, וזה נתן לו את הרעיון לצלם את הביטלס כשהם מרימים את הידיים בצורת אותות סמפור. סמפור היא שיטת איתות שיכולה להיעשות גם בצורת דגלים, כאשר המיקום של שני דגלים שמחזיק אדם קובע איזו אות הוא מסמן. פרימן רצה שכל אחד מהביטלס ירים את הידיים, בלי דגלים, בצורות שיצרו את האותיות H E L P.


הצילומים התרחשו באולפני טוויקנהאם בלונדון, שם הביטלס צילמו קטעים אחרונים והשלמות לסרט הלפ. הביטלס לבשו חליפות סקי כחולות וכובעים שחורים מהסט של הסרט, ועמדו על במה שנבנתה במיוחד לצילומים ועמדה לפני רקע לבן שהובא לשם במיוחד. פרימן העמיד את חברי הביטלס כשהם מסמנים HELP עם הידיים. הוא לא היה מרוצה מהצורה שנוצרה והחליט לשנות לחלוטין את מיקום הידיים של חברי הביטלס. כך יצא שהם בכלל מסמנים את האותיות N U J V. ועובדה מעניינת - בהוצאה האמריקאית של התקליט הביטלס סימנו עם היידים את האותיות NVUJ.


בסופו של דבר כולם היו מרוצים מהעטיפה, ופרימן אמר שהוא לא היה מרוצה מדבר אחד "קטן" - השמות של הביטלס, EMI ופרלופון שנוספו לחלק העליון של הצילום. לדעתו התמונה הייתה יכול להיות חזקה יותר אם החלק הזה היה מושמט.


אין ספק שהוא צדק - וזאת אכן הייתה הפעם האחרונה שנוספו לוגואים של EMI וכו' לאלבומי הביטלס. מהאלבום הבא, Rubber Soul, הביטלס יכלו לעשות מה שהם רוצים, ולEMI, שבעבר דרשו את הוספת הלוגו שלהם ואת שם הלהקה, כבר לא היה כוח להחליט על הבחירות האומנותיות של הביטלס.


בתמונה - עטיפת האלבום ואיך היא הייתה אמורה להיראות אם הביטלס היו מסמנים את המילה HELP.




bottom of page