top of page

#1 I Found Out

מיד עם פירוק הביטלס ג'ון ופול נכנסו לריב שבמהלכו תיקשרו דרך שירים. על חלק מהשירים הם אמרו בעצמם שכתבו אחד לשני, באחרים מדובר בפרשנויות של מעריצים, ושירים אחרים הם עצמם חשבו שהשני כתב להם.


בגלל חוסר הוודאות הזה אני מזמינה אתכם לא רק לקרוא את הפוסטים ולהנות מכתיבתי הקולחת, אלא להביע את דעתכם - האם השיר באמת נכתב מג'ון לפול או להיפך?


אני אנסה לשמור על הסדר הכרונולוגי של כתיבת השירים, אז נתחיל בשיר I Found Out של ג'ון.


השיר I Found Out הוקלט בין ספטמבר לאוקטובר 1970 ויצא כחלק מהאלבום Plastic Ono Band בדצמבר של אותה השנה, כך שניתן לומר שהשיר נכתב ע"י ג'ון ממש בשיא הפרידה מהביטלס, שעל פירוקה הודיעה באפריל 1970.


השיר נחשב לאחד השירים העוקצניים ביותר של ג'ון, ומילותיו מתארות את התפכחותו של ג'ון משלל הבטחות שהובטחו לו במהלך השנים בהם היה בביטלס - דת, סמים, גורואים למיניהם וכדומה.


התייחסויות נוספת בשיר היא לפול, וכנראה גם לג'ורג'. ההתייחסות לג'ורג' מגיעה קודם בראשית הבית הרביעי:


Old Hare Krishna got nothing on you Just keep you crazy with nothing to do Keep you occupied with pie in the sky There ain't no Guru who can see through your eyes


כאן ההתייחסות היא להרא קרישנה - תפילה מדיטטיבית בסנסקריט, מה שפורש כקריצה לג'ורג' האריסון שהצטרף ל"תנועת הרא קרישנה" ונחשב לאחד מתלמידיו של סואמי פרבהופדה, שהפיץ את האמונה בקרישנה בעולם.


התייחסות לפול מגיעה בבית החמישי:

ג'ון כותב שהוא "ראה דתות מישו ועד פול". משפט זה הוא דוגמה נהדרת למשחקי המילים של ג'ון - הכוונה כאן יכולה להיות לפול התרסי, שליחו של ישו, שהפיץ את הנצרות בעולם. או שהכוונה היא לפול מקרטני שלנו.


I've seen through junkies, I been through it all I've seen religion from Jesus to Paul Don't let them fool you with dope and cocaine No one can harm you, feel your own pain


לדעתי, מבין שתי התייחסויות אלה, היחס לפול בעייתי בהרבה. על ג'ורג' ג'ון צוחק - הרא קרישנה לא יעזור לך, רק משאיר אותך עסוק. על פול ג'ון אומר משהו נורא בהרבה - ג'ון בעצמו איבד את האמונה בפול ובחברות ביניהם.




48 צפיות
bottom of page