על הסקיפל - נכתב ע"י Gork Bel

אני אוהב לחקור כמעט כל סגנון מוסיקלי.


מתיחס כאן לדבר נוסף הקשור למקורות הביטלס ובעצם לכל הרכבי הרוק/פופ הבריטיים המוקדמים .

קניתי לאחרונה אלבום עם מבחר שירי ואומני סקיפל ובשעתו בלונדון גם אלבום של טומי סטיל, מישהו נוסף בז'אנר.

הסגנון היה נפוץ בבריטניה טרם מפץ הרוקנרול שם.( הנושא מוזכר ומפורט גם באחד הפודקאסטים של גבי וצוף).


הסקיפל הוא סגנון המשלב ג'אז, בלוז ופולק אמריקאי ומשתמש בדרך כלל בכלי נגינה "ראשוניים" , חלקם תוצרת ביתית מאולתרת.


ניצני הסגנון החלו במהלך שנות ה 20 של המאה הקודמת בארה"ב והוא היה נפוץ מאוד בשנות ה 50 בבריטניה.

הסגנון בעיקרו ( אך לא רק) התפתח ממוסיקה אפרו אמריקאית בעיקר בדרום ארה"ב, בדרך כלל ממה שנקרא Jug bands.

המושג jug נבע מכך שבין היתר הם השתמשו בסוג של כד, או כלי אחר לאחסון נוזלים, שבו נשפו באופן שהוציא צליל המדמה כלי נשיפה.


בנוסף השתמשו בכלי פריטה תוצרת בית בווריאציות מאולתרות ומגוונות, לוח כביסה, מסורים שונים ועוד מהסוג.

יש גם המגדירים את הסגנון כ- DIY music , דבר שהתאים מאוד לילדי מעמד הפועלים בבריטניה שלאחר המלחמה.

מקור המושג skiffle לא לגמרי ברור.


בדיאלקט של מערב אנגליה המשפט to make a skiffle פירושו לעשות בלגן, אי סדר.


בתחילת המאה ה 20 המושג סקיפל היה בארה"ב סוג של סלנג למסיבה בתשלום סמלי, בה הופיעו נגנים, על מנת לגייס כסף לשכירות של דירה ( רעיון למחפשי דירה בתל אביב.. 📷(= ).


הפעם הראשונה שנעשה שימוש בכינוי הזה בהקלטה היה ב 1925 בהרכב שנקרא Jimmy O'Bryant and his Chicago Skifflers.


הסקיפל היה למעשה סגנון שיכול היה בקלות להישכח ולהיעלם לולא התחיה המחודשת שלו בבריטניה , כאמור בשנות ה50 , בעיקר הודות לאחד התומכים המרכזיים שלו- הזמר לוני דונגאן.


הקלטת הסקיפל הראשונה באנגליה נעשתה ב 1954 .


הגרסה של דוניגאן בעלת המקצב המהיר יותר לשיר של זמר הפולק האמריקאי השחור ליד בלי לשיר Rock Island Line הייתה להיט ב 1956.


מעריכים כי לקראת סוף הפיפטיז היו בבריטניה כ 30 עד 50 אלף הרכבי סקיפל...


הדבר הוביל בין היתר לגידול אסטרונומי במכירת גיטרות וכדו', כשהרבה להקות יכלו להופיע במועדונים, בתי קפה וכו' גם מבלי להיות מוסיקאים מקצועיים .


כמות אומני הרוק הבריטיים המפורסמים מאוד , שהשתלבו בהמשך בלהקות מהמצליחות ביותר, שהחלו את דרכם בסגנון הסקיפל, היא עצומה .


אחת החשובות שבהן היא כמובן הביטלס שהתפתחו מהרכב הסקיפל של ג'ון לנון- הקווארימן.


בתחילת שנות ה 60, כשסגנון הרוק נ' רול החל להמריא , בין היתר עם אומנים כמו טומי סטיל, קליף ריצ'רד ועוד, סגנון הסקיפל קיבל דימוי מיושן והחל לאבד מהפופולאריות שלו.


על אף זאת, דונוגן המשיך בקריירת הסקיפל שלו עד למותו בשנת 2002, דבר שבעיני ראוי להערכה רבה.

בשנת 2017 פרסם הזמר בילי בראג ספר בשם Roots, Radicals and Rockers , ההיסטוריה של תנועת הסקיפל בבריטניה בשנות ה 50, אותה הוא משווה לצמיחת תנועת הפאנק בשנות ה 70.


לדבריו המשותף ביניהם הוא מרד הצעירים כנגד המסורת והתרבות של הוריהם, זאת תוך פיתוח סגנון מוסיקלי משלהם ושימוש בכלי נגינה לא יקרים ומבלי להיות בעלי יכולת מוסיקלית גבוהה.


אחת מטענותיו היא ש- Without skiffle music, The Beatles might not have happened. ( ככל הנראה הנושא מורכב יותר).


הקווארימן הוקמו כידוע בשנת 1956 על ידי לנון כלהקת סקיפל/רוק נ רול.


הורכבו מחבריו לבית הספר של ג'ון ושמם נלקח משורה של שיר בית ספר בו הם למדו- Quarry Bank Comprehensive Schoo.


תחילה , לזמן קצר קרא לנון ללהקה the Blackjacks אך שינה זאת לפני תחילת ההופעות שלהם .


כ" מקובל" בדברים נוספים הקשורים לביטלס, גרסה אחת אומרת שמי שנתן את השם ללהקה הוא לנון, גרסה אחרת טוענת שזה היה חבר אחר בהרכב ההוא.


הקווארימן נגנו במסיבות, אירועי בית ספר, בתי קולנוע ותחרויות סקיפל לחובבים.


כל אלו לפני צירופו של מקרטני באוקטובר 57 והאריסון בתחילת 58.


הם עשו מספר הקלטות חובבניות במהלך 58, שכללו קאברים לבאדי הולי, הנערץ עליהם מאוד וגם השיר In Spite of All the Danger שנכתב על ידי מקרטני והאריסון ובעצם השיר היחיד עם הקרדיט הזה.


השיר הוקלט ככל הנראה ( אין מידע מובהק ויש גרסאות שונות לגבי זה) ב 12.07.58 שלושה ימים לפני מות אמו של לנון.

אלו בעצם ההקלטות הראשונות של מה שיהיו בעתיד הביטלס.( להוציא הקלטה מוקדמת יותר על טייפ של הקווארימן ביולי 57 שנעשתה על ידי משתתף חובב בהופעה, שנעשתה בדיוק באותו היום בו לנון ומקרטני נפגשו לראשונה).


ושוב, כיאה לגרסאות הביטלס, פול טען שהשיר בעצם נכתב על ידו והאריסון רק ניגן בו בגיטרה " בימים ההם, כחברים, לא התעסקנו יותר מדי בקרדיטים וזכויות יוצרים. לא הבנתו יותר מדי בדברים האלו" .


לטענה כי השיר מזכיר שיר מסוים של אלביס שיצא באנגליה וכלל שורה דומה, עונה פול כי השירים אכן דומים ובעצם הוא עושה אלביס דרך השיר הזה.


"שמעתי את השיר בהיותי בצופים כילד ואהבתי אותו".


ההרכב דילג על שמות נוספים בהמשך, כמו- Johnny and the Moondogs, Japage 3 ואז שבו ב 59 לקווארימן.

בערך ב60 מתחילה כמובן אופרה שונה לחלוטין בתולדותיהם , דרך שמות כמו the Silver Beetles , דבר שכידוע נעצר לבסוף ב- The Beatles ובישראל " חיפושיות הקצב".


https://www.youtube.com/watch?v=nrPLAxDYgVE&fbclid=IwAR3F-SHXN_48jstYkXj8YyBsNNiLgjRiWqUf98bF8sn_Lz4vUG1sM1qSmGI


https://www.youtube.com/watch?v=R4_LMMKq8Hw&fbclid=IwAR0gaIkEbzj14kqnJBUBXQY8e7dxgxwTyhp-GD0qxEffpSk8RkTvR_UQfhg


https://www.youtube.com/watch?v=Y8tobAFqjPY&fbclid=IwAR3F-SHXN_48jstYkXj8YyBsNNiLgjRiWqUf98bF8sn_Lz4vUG1sM1qSmGI



16 צפיות

כל הזכויות על המאמרים באתר שמורות לכותבי המאמרים. כל הזכויות על תכני הביטלס באתר (תמונות וקטעי וידאו) שמורות לבעליהם החוקיים. (לצערנו) אין לאתר thebeatles.co.il, למפעיליו ולכותבים בו כל קשר עסקי עם להקת הביטלס, עם חברת Apple Corps Ltd, עם מי מחברי להקת הביטלס או נציגיהם.

Proudly created by Wixart

יצירת קשר ורישום לתפוצה