top of page
תמונת הסופר/תצוף פלוטקין

לנון/מקרטני - צמד כותבים ומבצעים

הפוסט נכתב ע"י גורק בל


אזכור שעלה כבר באחד הפודקאסטים של גבי וצוף ( מומלץ).

החל מתחילת המאה הקודמת היו הרבה "צמדי כותבים" במוסיקה הפופולארית.

מונח שקיבל עם השנים שינויים, בעיקר סמנטיים.

כל זה החל אף לפני.

במאות הקודמות, כתיבת אופרות אופיינה במלחין היוצר את התוכן המוסיקלי, לכותב הליבריט ( המלל) .

למשל מוצרט שיתף פעולה ברבות מהאופרות שלו עם לורנצו דה פונטה.

מאוחר יותר , החל מתחילת המאה ה 20 נקרא כותב המילים " פזמונאי". ( גם בארץ).

למשל ג'ורג' גרשווין כתב מוסיקה ואחיו איירה את המלים.

המלחין קורט וייל שיתף פעולה עם ברטלוט ברכט שכתב בין היתר את הליבריט לאופרה הידועה "עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני" משנת 1930, ששיר מתוכה קיבל עיבוד יפה של ה- doors.

דומה אופיינת נוספת הם רוג'רס( מוסיקה) והאמרשטיין ( מילים). ( הרבה יהודים ברשימה הזו) שכתבו את מחזות הזמר המוצלחים ביותר בשעתו בברודווי בשנות ה 40 וה 50.

ביניהם צלילי המוסיקה ורבים נוספים.

כונו בדכ " צמד כותבי שירים".

סמטת Tin Pan Alley עד השפל הכלכלי בארה"ב ומאוחר יותר בניין בריל (שלהם לבד כדאי להקדיש מאמר רציני משלו), שניהם בניו יורק , שמשו ככור מחצבים ליצירה של הרבה יוצרים מהסוג.

רבים מ"אנשי התעשייה" הן כותבים, הן סוכנים ומו"לים היו יהודים. למרות ההשפעה הגדולה של אפרו אמריקאים על המוזיקה האמריקאית של התקופה לא הייתה להם נציגות בולטת בסמטה, עקב מדיניות ההפרדה.

יוצרים חשובים נוספים במוסיקה האמריקאית כגון קול פורטר ואירווינג ברלין, יצרו גם במקום הנל.

צמד הכותבים היהודים הידוע ג'רי ליבר ומייק סטולר , שמשנות ה50 כתבו המון שירים למבצעים פופולאריים, ביניהם אלביס, יצרו גם הם בהמשך בבניין בריל הנל.

קרול קינג ובעלה ג'רי גופין שימשו אף הם כצמד כותבים והיו גם בין הכותבים בבניין זה, החל משנות ה60.

האל דיויד ( הפעם זה מכונה תמלילן) וברט בכרך ( מלחין) – יהודים, יהודים, יהודים. דברים שהם כתבו בוצעו עלי ידי אומני מוסיקה מפורסמים רבים, ביניהם גם מיודעינו הביטלס ונוספים כמו סילה בלאק, השילרז ועוד.

לא אמנה כאן כמובן את כל הצמדים הקיימים או שהיו, ואגיע to the point

אלא אם מישהו יביא דוגמה מוקדמת אחרת (ולהערכתי גם אם יש כזו היא לא תהיה בעלת הד דומה למה שאני חותר אליו) הרי הביטלס , או נכון יותר לנון-מקרטני, היו בין הראשונים שהחלוקה הזו נפרצה, וזה כמובן אחד הייחודים שלהם.

שניהם כתבו יחד ,חלקית יחד, או כל אחד לחוד, גם את המוסיקה וגם את המלל.

אז הנה ייחוד פורץ דרך נוסף של הביטלס.

גם אחרי פריצת הביטלס המשיכו לא מעט צמדים עם החלוקה הנ"ל.

למשל אלטון ג'ון וברני טאופין, או ג'אגר וריצ'רדס , אייזק הייס ודיווד פורטר מאולפני סטאקס בממפיס ( שם אולי הייתה חלוקה מעט שוויונית יותר בנושא) ונוספים.

זה רק לי כואב לראות שוב את שיתוף הפעולה הנפלא שהיה בין השניים?



42 צפיות

Comments


bottom of page