טוויסט בעלילה - Twist and Shout

ב-23 בפברואר 1961, שנה לאחר שהפך למפיק של חברת ההקלטות Atlantic Records, הפיק פיל ספקטור סינגל בשם Shake It Up, Baby, בביצוע להקה צעירה בשם The Top Notes. ספקטור היה אז מפיק צעיר וחסר ניסיון, ובהפקה שלו הייתה חסרה האנרגיה שהלהקה ידעה להפגין בהופעותיה. ברט ראסל, שכתב את השיר Shake It Up, Baby יחד עם פיל מדלי, הרגיש שספקטור הרס את השיר.


הנה השיר Shake It Up, Baby:

https://www.youtube.com/watch?v=Cmmap4L8-oM


במאי 1962 יצא סינגל של להקת The Isley Brothers, עם גרסה מחודשת של השיר Shake It Up, Baby, הפעם תחת השם Twist and Shout, והפעם תחת הפקתו של ראסל בעצמו. השיר נשמע שונה לגמרי מגרסתו הקודמת, Shake It Up, Baby, והיה בו האנרגיה שהייתה חסרה בביצוע של להקת The Top Notes.


הנה השיר Twist and Shout בביצוע להקת The Isley Brothers:

https://www.youtube.com/watch?v=cTaqn8_gMR0


ב-11 בפברואר 1963 סביב השעה 22:00, אחרי שהקליטו את השיר Baby It's You, עמדו הביטלס להקליט את הגרסה שלהם לשיר Twist and Shout תחת הפקתו של ג'ורג' מרטין. יום ההקלטות הזה התחיל בשעה 10:00 והוקדש כולו להקלטת כל השירים שנכללו באלבום Please Please Me, שיצא ב-22 במרץ 1963.


נורמן סמית', טכנאי הקול שהשתתף ביום ההקלטות הזה, זוכר שבמהלך הפסקת הצהריים של היום העמוס הזה, החליט מרטין שהשיר Twist and Shout יוקלט בסוף היום. זאת, משום שביצוע השיר ידרוש מג'ון לנון למאמץ מאד גדול עבור מיתרי הקול שלו, דבר שעלול להשאיר אותו צרוד לאחר מכן. מרטין אמר לג'ון:

אנחנו נקליט את Twist and Shout רק בסוף היום, כי אם נקליט אותו קודם, לא יישאר לך קול לשירים האחרים


לפני הקלטת Twist and Shout היה ג'ון כמעט בלי קול, אחרי יום ההקלטות הארוך, וגם מצונן. כתוצאה מכך, הגרון שלו בער וכולם ידעו שיהיה קשה להקליט יותר מטייק אחד של השיר. סמתי' סיפר על כך:

ג'ון לקח טיפות של סירופ נגד שיעול, גרגר מעט חלב ואז התחיל להקליט את Twist and Shout


ג'ון נתן בשיר הזה ביצוע קולי יוצא דופן, שהיה דוגמה לביצוע רוק'נ'רול מחוספס. לכך התווספו הביצועים המבריקים והחזקים של פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר. ג'ורג' מרטין סיפר:

אני לא יודע איך הם עשו את זה. הקלטנו כל היום, אבל ככל שהמשכנו להקליט עוד שיר ועוד שיר, כך הביצועים שלהם נהיו יותר טובים.


עם זאת, מרטין החליט לנסות טייק נוסף של השיר, שהוקלט במלואו, אבל ג'ון כבר היה ללא קול, והוא למעשה לא שר את השיר אלא צעק אותו, ולכן הטייק הראשון הוא זה שנבחר כפי שהוא, ללא כל עריכה או ב-overdubs.


בשנת 1976 סיפר ג'ון על הקלטת השיר Twist and Shout:

השיר Twist and Shout כמעט הרג אותי. בכל פעם שבלעתי הרגשתי שהגרון שלי הוא כמו נייר זכוכית. תמיד התביישתי בביצוע הזה כי יכולתי לשיר את זה יותר טוב, אבל עכשיו זה לא מפריע לי יותר. אפשר לשמוע שאני פשוט בחור תזזיתי שמנסה כמיטב יכולתו.


הביצוע של ג'ון והביטלס שונה לגמרי מזה של The Isley Brothers ושל The Top Notes, וזה לא רק בזכות הביצוע המדהים של ג'ון אלא גם העיבוד שהם נתנו לשיר, ובו הם עושים בתחילתו מחווה ללהיט משנת 1958, La Bamba, של ריצ'י ואלנס.


הנה השיר La Bamba:

https://www.youtube.com/watch?v=Coy8Hoa1DNw


ארבעה חודשים מאוחר יותר, ביולי 1963, הוציאה להקת Brian Poole and The Tremeloes, שהתקבלה ע"י חברת ההקלטות Decca, בזמן שהביטלס נדחו על-ידה, גרסה משלה לשיר Twist and Shout, שהיא מאד דומה לזו שהוציאו הביטלס.


הנה השיר Twist and Shout בביצוע להקת Brian Poole and The Tremeloes:

https://www.youtube.com/watch?v=IAUFQQeZuFk


הנה השיר Twist and Shout בביצוע הבלתי נשכח של הביטלס:

https://www.youtube.com/watch?v=2RicaUqd9Hg



כל הזכויות על המאמרים באתר שמורות לכותבי המאמרים. כל הזכויות על תכני הביטלס באתר (תמונות וקטעי וידאו) שמורות לבעליהם החוקיים. (לצערנו) אין לאתר thebeatles.co.il, למפעיליו ולכותבים בו כל קשר עסקי עם להקת הביטלס, עם חברת Apple Corps Ltd, עם מי מחברי להקת הביטלס או נציגיהם.

Proudly created by Wixart

יצירת קשר ורישום לתפוצה