הפגישה שכמעט הביאה לאיחוד של הביטלס

ב-27/6/75 נתן ג'ון לנון ראיון טלוויזיוני אחרון. זה היה לתכנית בשם Tomorrow ששודרה ב-10.7.75. ג'ון אמר למראיין, טום סניידר, את המשפט הבא: "ג'מג'מתי עם פול, בעצם ניגנתי עם פול, כן. עשינו הרבה דברים כשעצרתי בלוס אנג'לס, אבל היו עוד 50 אנשים מנגנים – הם בעצם הסתכלו עלי ועל פול...". לא בטוח שכולם הבינו למה בדיוק התכוון ג'ון לנון במשפט הזה, אבל למעשה זה היה הגילוי הראשון למפגש נדיר שהתקיים באולפני Burbank Studio בלוס אנג'לס בין ג'ון לנון לפול מקרטני, אשר הוליד את ההקלטה היחידה הידועה של שני הענקים מנגנים יחדיו אחרי פירוק הביטלס.


כשהם נפגשו אמר ג'ון לפול: Valiant Paul McCartney, I presume. פול השיב לו Sir Jasper Lennon, I presume

כך בדיוק, על-פי עדותה של מאי פאנג, ברכו זה את זה השניים כאשר פול הופיע, באופן בלתי צפוי, באולפני Burbank Studio ב-28/3/74. התקופה הייתה עיצומה של מה שנקרא מאוחר יותר The Lost Weekend. ג'ון לנון שהה באותה עת בעיר לוס אנג'לס לצדה של מאי פאנג, אהובתו דאז, לאחר שהוא ויוקו הסכימו על פרידה – ויש הטוענים שיוקו סילקה אותו מהבית אבל לא לפני שסידר לו מאהבת (מאי פאנג), כנהוג באצולה היפנית כאשר הרעייה מסדרת לבעלה פילגש (כי זה עדיף על מצב שהבעל מוצא אחת לעצמו בלי שהרעיה יודעת בכלל).


לנון עסק באותם הימים בהפקת האלבום עבור הארי נילסון, שיותר מאוחר ייקרא Pussy Cats. במקום נכחו מספר נגנים - כולל המבצע סטיבי וונדר, הגיטריסט ג'סי אד דייוויס, הסקסופוניסט בובי קיז ונילסון עצמו. מקרטני היה מלווה באשתו, לינדה וכמובן, מאי פאנג גם הייתה שם. למעשה התיעוד היחיד לגבי מה קרה במהלך אותו מפגש בא ממנה, כפי שתיארה בספרה Loving John.


פול שמע שג'ון נמצא באולפן באותו יום והחליט לקפוץ ללא הודעה מוקדמת. "לא היה לנו מושג שהוא מגיע", אמרה פאנג, בהתייחס לביקורו של מקרטני. בביוגרפיה של פול מקרטני A Life מאת פיטר איימס קרלין, הוא מספר על המפגש ואומר "פתאום כולם הסתובבנו, ופול היה שם".


ואז התחיל הסשן היחיד הידוע שבו ניגנו יחדיו ג'ון ופול אחרי שהביטלס התפרקו. רק בחודש מאי 1992 אישר פול כי איחוד כזה באולפן אכן התרחש. בראיון שנתן הוא אמר "קשה מאוד לזכור את אותם הימים, כי זו הייתה תקופה קצת משוגעת אבל כן, ג'ון עשה כמה הקלטות בלוס אנג'לס ואני הגעתי".


השעה הייתה שעת לילה מאוחרת, ההקלטות לאותו יום הסתיימו והנגנים התארגנו ללכת הביתה. רינגו סטאר שגם הוא השתתף בהקלטות כבר עזב את האולפן מבלי שידע, כמו כל האחרים, שפול עומד להגיע. פול התאכזב כשהתברר לו שפספס את ההקלטות של אותו יום והתיישב על מערכת התופים שעליה תופף קודם רינגו. פול הרים את המקלות. "אוקיי", אמר לנון בעודו מסתכל על הגיטרה שלו, "אולי יהיה לנו מעט ג'אם הלילה".


כמתועד בספרו של קרלין, לינדה התיישבה על האורגן שהיה שם, סטיבי וונדר תפס את מקומו על הפסנתר החשמלי, ג'סי אד דייויס תפס פיקוד על הגיטרה, בובי קיזס על הסקסופון והמפיק אד פרימן שעבד באולפן סמוך עם דון מקלין, הצטרף אליהם על גיטרת הבס. לנון החל להשמיע קולות וסטיבי וונדר החל לנגן משהו בסגנון גוספל שהתפתח לשיר Lucille. לאחר מכן הם נגנו את Stand by Me כאשר ג'ון, פול ונילסן שרו ביחד. מאי פאנג סיפרה מאוחר יותר שהלהקה המאולתרת הזו ניגנה גם את Midnight Special, אחד השירים שהיה ברפרטואר של להקת The Quarrymen.


הגא'ם סשן לא היה מאוד פורה מבחינה מוזיקלית וג'ון נשמע כאילו שהוא על קוקאין והיה מורגש שהוא מתקשה עם המיקרופון והאזניות. בהקלטה של השיר הראשון שומעים את ג'ון מציע לסטיבי וונדר הסנפה כאשר אומר לו "You wanna snort, Steve? A toot? It's goin' round". בשיר החמישי שומעים את ג'ון מבקש שמישהו ייתן לו הסנפה. בגלל השאלה הזו שג'ון שאל את סטיבי נקרא אלבום הבוטלג שמתעד את המפגש הנדיר הזה A Toot and a Snore in '74. זו לא יצירת אומנות מוזיקלית אבל זה תיעוד היסטורי נדיר במיוחד בגלל שהוא התיעוד היחידי שקיים של מפגש מוזיקלי כלשהו בין ג'ון לפול מאז 1970.


וזוהי רשימת השירים של האלבום בוטלג הזה שראה אור ב-1992 ועורר התרגשות רבה:

1. A Toot and a Snore 2. Bluesy Jam 3. Studio Talk

ואחרי שורה אחת ג'ון אומר שלא זוכר עוד והחבורה מנגנת כמה צלילים של השיר Little Bitty Pretty One

4. Lucille 5. Nightmares

החבורה מנגנת את Sleep Walk ואת הקטע האינסטרומנטלי Santo & Johnny

6. Stand By Me

כאן ג'ון מתלונן רוב הזמן על איכות הסאונד באזניות שלו ומעיר שזו הייתה הרבה יותר טובה חצי שעה קודם לכן.

7. Stand By Me

שוב מתלונן ג'ון על איכות הסאונד והפעם טוען שהיה הרבה יותר טוב שעתיים קודם לכן.

8. Stand By Me

בגלל התלונות של ג'ון על איכות הסאונד הוא הוריד את הצליל במיקרופון שלו ולא ניתן לשמוע אותו שר.

9. Medley: Cupid, Chain Gang, Take This Hammer


מפגש הג'אם נמשך אל תוך השעות הקטנות של הלילה, עד שהחלו תקלות טכניות שעליהן התלונן ג'ון והוא החל לאבד את שלוות נפשו וסבלנותו. מאי פאנג, אמרה על האיחוד לנון-מקרטני של אותו הלילה שזה היה כאילו השניים התראו בפעם האחרונה רק יום קודם לכן והחלו לנגן כמו בעבר.


ועוד פרט יותר עסיסי שמעט מעריצי ביטלס יודעים: הג'אם סשן הספונטני הזה כמעט הצית איחוד מלא על להקת הביטלס על כל ארבעת חבריה. למחרת היום, התארחו בביתו שג'ון שכר במליבו, על-פי הזמנתו, פול, לינדה וילדיהם. במקום היו גם רינגו, קית' מון ועוד אנשים. כולם התאספו סביב הבריכה (קיימות תמונות מהמפגש הזה). לפתע החל פול לנגן בפסנתר שהיה בבית ולמרבית שעות אחר הצהריים החל לבצע שירי ביטלס ושירים אחרים. רינגו התיישב על הספסל הסמוך לו והחל לשיר יחד איתו. כשהלילה ירד ופול ומשפחתו התארגנו ליציאה הביתה הוא אמר לג'ון "בוא נפגש שוב" ולנון הנהן לאות הסכמה. אחרי שפול, לינדה והילדים עזבו שמעה מאי פאנג את ג'ון אומר להרי נילסן "יהיה כיף לארגן פגישה של כל החבר'ה שוב ביחד" לנילסון ופאנג, לא היה ספק מי הם החבר'ה שעליהם דיבר ג'ון. בראיון שנתנה מאי שנים מאוחר יותר למגזין Earcandy היא טענה "ג'ון רצה לכתוב שוב שירים יחד עם פול. יום אחד הוא שאל אותי אם אני חושבת שזה רעיון טוב. אמרתי לו שזה רעיון נהדר. קריירות הסולו של השניים היו מוצלחות אבל כשהם ביחד הם היו בלתי מנוצחים. הוא חשב על זה ואמר, 'את יודעת מה? בואי נלך לבקר את פול ולינדה'".


הביקור הזה היה צפוי להתקיים בתחילת שנת 1975 בניו אורלינס, שם עבד פול על האלבום Venus and Mars. באותם הימים ג'ון ומאי פאנג גרו שוב בניו יורק. קרוב מאוד לפני נסיעתם לניו אורלינס צלצלה בטלפון יוקו (בכל תקופת הפרידה בין השניים הקפידה יוקו על שיחות טלפון יום-יומיות עם ג'ון). יוקו שמאוד האמינה באותה תקופה בקריאת קלפים ותורת הכוכבים טענה בכל תוקף באוזניו של ג'ון כי לפי הכוכבים זה היה עיתוי מושלם עבור ג'ון להתחיל תכנית גמילה מעישון. וכך, הנסיעה לניו אורלינס נדחתה, ובסופו של דבר לא התקיימה.


לאחר הירצחו של ג'ון, מאי פאנג סיפרה לפול על הביקור המתוכנן, שמעולם לא קרה. מאי פאנג סיפרה על השיחה "אמרתי לפול 'אני רק רוצה שתדע שג'ון באמת אהב אותך' והוא אמר 'אני יודע את זה' אז אמרתי לו 'אתה יודע שעמדנו להגיע לניו אורלינס כי הוא רצה לכתוב שוב איתך שירים?' פול הביט בי ואמר 'זה יכול היה להיות נהדר'. לדעתי" הוסיפה מאי "הוא חשב שאני סתם מנסה להיות נחמדה אליו". פאנג גם סיפרה שנראה היה שפול לא רוצה להשתעשע במחשבה שיכלו לכתוב שוב ביחד, אולי כי המחשבה על ההחמצה הייתה כואבת מדי. שנה לאחר מכן, כאשר פול ערך את המפגש השנתי לכבוד באדי הולי בניו יורק, הוא פנה למאי פאנג שבאותה עת שוחחה עם לינדה ואמר לה "את יודעת מה? פעם אחת דרק טיילור (איש יחסי ציבור בשנים האחרונות של הביטלס) הראה לי אחת הגלויות שקיבל מג'ון בתחילת 1975 ובה הוא כתב לו 'אני שוקל לבקר את משפחת מקרטני בניו אורלינס' ". גלויה זו הייתה עבור פול עדות חיה לכוונותיו של ג'ון לנון לנסות ולהצית מחדש את השותפות המוזיקלית הטובה ביותר של המאה ה-20 ובכלל.

כל הזכויות על המאמרים באתר שמורות לכותבי המאמרים. כל הזכויות על תכני הביטלס באתר (תמונות וקטעי וידאו) שמורות לבעליהם החוקיים. (לצערנו) אין לאתר thebeatles.co.il, למפעיליו ולכותבים בו כל קשר עסקי עם להקת הביטלס, עם חברת Apple Corps Ltd, עם מי מחברי להקת הביטלס או נציגיהם.

Proudly created by Wixart

יצירת קשר ורישום לתפוצה