שתי הופעות הפרידה שהתקיימו באצטדיון Candlestick Park

עודכן ב: מרץ 14

שנת 1966 הייתה שנת מפנה בקריירה של הביטלס, כאשר על רקע רצף אירועים ונסיבות, החליטו חבריה להפסיק להופיע ולהפוך ללהקת אולפן.


בין האירועים שהובילו להחלטה הזו ראוי לציין את:


1. המהומה שעוררו הופעות הביטלס בטוקיו, בסוף יוני ובתחילת יולי 1966, בשל התנגדותם של גורמים לאומניים לשימוש באולם ניפון בודוקאן, שנחשב למקדש לאומי לחללי האומה היפנית ולראוי לאמנויות לחימה ולא להופעות פופ. כיום משמש אולם ניפון בודוקאן כאולם המרכזי לקיום הופעות מוזיקה ביפן;

2. המהומות שהתעוררו במנילה, בירת הפיליפינים, לאחר שהביטלס התעלמו מהזמנתה של אימלדה מרקוס, רעיית הרודן הפיליפיני, פרדיננד, דבר שהתקבל כעלבון ופגיעה באומה הפיליפינית, הביטלס נאלצו להימלט על נפשם תחת יחס משפיל ואלים מצד המקומיים.

3. המהומות שהתעוררו, בעיקר בדרום השמרני והדתי של ארצות הברית, ובעקבות ציטוט מראיון שנתן ג'ון לנון לעיתונאית מורין קליב, שמר:


Christianity will go. It will vanish and shrink. I needn't argue about that; I'm right and I'll be proved right. We're more popular than Jesus now; I don't know which will go first – rock'n'roll or Christianity


הנצרות תיעלם. היא תתפוגג ואז תתכווץ. אני לא צריך להתווכח על זה; אני צודק וזה יוכח. אנחנו יותר פופולריים מישו עכשיו; אני לא יודע מי ייעלם קודם - הרוק'נ'רול או הנצרות.


ראיון זה, פורסם בתחילת מרץ 1966 בעיתון Evening Standard בבריטניה וכן בשלושה עיתונים בארצות הברית, Newsweek בסוף מרץ, Detroit Magazine בחודש מאי, ו-The New York Times Magazine בתחילת יולי, בלי לעורר עניין מיוחד. רק כשפורסם בעיתון Datebook בסוף יולי, בארצות הברית, הוא נתקל בכעס רב מצד גורמים נוצריים הדוקים, חלקם קיצוניים, כמו ארגון ה-Ku Klux Klan. ההתנצלות הפומבית של בריאן אפשטיין, ומאוחר יותר ושל ג'ון, לא הצליחו להרגיע את הרוחות.

בנוסף לכל אלה, היו נסיבות שהובילו להחלטת הביטלס להפסיק להופיע:


1. הצרחות הבלתי פוסקות מצד המעריצים במהלך ההופעות לא אפשרו, גם לא לביטלס עצמם, לשמוע אותם, דבר שעורר תסכול רב בקרבם.


2. שגרת החיים שהיה עליהם לקיים במהלך סיבובי ההופעות, ואשר חייבה אותם להשאר כלואים בחדריהם בבתי המלון בין ההופעות, ולמהר לשדה התעופה בסופן כדי להספיק לתפוס את הטיסה להופעה הבאה, גרמה להם למפח נפש ותסכול;


3. המוזיקה שלהם, במיוחד אחרי האלבומים Rubber Soul ו-Revolver, הפכה למתוחכמת ומורכבת, ולא ניתן היה לשחזר אותה על הבמה. לכן, הם נאלצו לבצע בהופעותיהם, בעיקר, את השירים הפשוטים והקצביים של השנים הראשונות.


ההחלטה לא להופיע עוד לא הייתה מובנת מאליה, כשהתפיסה בעסקי המוזיקה הייתה שמטרת ההופעות היא לקדם את מכירות התקליטים ולהיפך.

ההופעה של הביטלס ב-Candlestick Park שבסן פרנסיסקו, ב-29 באוגוסט 1966, הייתה הופעתה האחרונה, למעט הופיעו על גג בניין Apple, ב-30 בינואר 1969. Candlestick Park היה האצטדיון של קבוצת הבייסבול San Francisco Giants, ויכול היה להכיל 42,500 איש, אם כי רק 25,000 כרטיסים נמכרו, תמורת 4.5 ו-6.5 דולר לכרטיס, בהתאם למיקום.


הביטלס לא הכריזו על ההופעה הזו כהופעה האחרונה ומבחינת הציבור זו הייתה רק ההופעה האחרונה בסיבוב ההופעות של 1966 בארצות הברית. בדרכם ל-Candlestick Park ביקשו ג'ון ופול מדובר הלהקה, טוני בארו, להקליט עבורם את ההופעה.


ההופעה התחילה בשעה 20:00 עם הופעתה של תזמורת מקומית, דבר שנדרש כדי לרצות את איגוד המוזיקאיים, שניגנה את ההימנון הלאומי. לאחר מכן, הופיעו הלהקות הבאות:


The Remains

Bobby Hebb

The Cyrcle

The Ronettes


הביטלס עלו לבמה בשעה 21:27 עם המצלמות שלהם ובין 11 השירים שביצעו, הם צילמו את הקהל, את עצמם, ובאחת ההזמנויות אף ירד רינגו מעמדת התופים והצטרף לחבריו, וכשכל הארבעה מפנים את הגב לקהל.


להלן השירים שהביטלס ביצעו ודברי הקישור שלהם:


Rock And Roll Music


She's A Woman


דברי הקישור של פול:


Thank you! Thank you very much everybody, and hello, good evening. We'd like to carry on with a song, not surprisingly, by, er, written by George. And this song was on our Rubber Soul LP. And the song is called If I Needed, er, Someone


תודה! תודה רבה לכולם, שלום, ערב טוב. אנחנו רוצים להמשיך עם שיר, לא מפתיע, על ידי, אה, נכתב על ידי ג 'ורג'. והשיר הזה היה באלבום שלנו Rubber Soul. והשיר נקרא If I Needed Someone


If I Needed Someone


דברי הקישור של ג'ון:


Thank you everybody, thank you. We'd like to carry on now, er, carry on together, at will – one together and all for one – with another number that used to be a single record back in, er... long time ago. And this one's about the naughty lady called Day Tripper


תודה לכולם, תודה. אנחנו רוצים להמשיך עכשיו, אה, להמשיך יחד, כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם, עם עוד שיר שהיה פעם בתקליטון, אה ... לפני זמן רב. וזה על הגברת השובבה בשם Day Tripper


Day Tripper


Baby's In Black


דברי הקישור של ג'ורג':


Thank you! Thank you. We'd like to carry on with something that's very old indeed. And this one was recorded in about 1959, and it's called I Feel Fine


תודה! תודה. אנחנו רוצים להמשיך עם משהו שהוא ישן מאוד. וזה הוקלט בערך בשנת 1959, וזה נקרא I Feel Fine


I Feel Fine


דברי הקישור של ג'ורג':


Like to carry on with a song from Yesterday... And Today. And this was a single as well. And it features Paul singing a very nice song called Yesterday


רוצה להמשיך עם שיר מתוך Yesterday... And Today. וזה פול שר שיר נחמד מאוד שנקרא Yesterday


Yesterday


דברי הקישור של פול:


Thank you very much everybody. Thank you. And it's, er, it's a bit chilly. We'd like to do the next number now which is a special request, for all the wonderful backroom boys on this tour. And the song is I Wanna Be Your Man, and to sing it, Ringo


תודה רבה לכולם. תודה. וזה, אה, נהיה קצת קר. אנחנו רוצים לבצע את השיר הבא עכשיו שהוא בקשה מיוחדת, עבור כל ה-backroom boys (ביטוי בסלאנג המתייחס להומוסקסואלים - אולי הכוונה לבריאן אפשטיין? ג.פ.) הנפלאים בסיור הזה. והשיר הוא I Wanna Be Your Man, וישיר אותו, רינגו


I Wanna Be Your Man


דברי הקישור של ג'ון:


Thank you Ringo. Lovely working with you, Ringo. We'd like to do another song now from our BBC album. And this ones called "He's a real Nowhere Man, sitting in his nowhere land". Oh yeah


תודה רינגו. נחמד לעבוד איתך, רינגו. היינו רוצים לבצע עוד שיר עכשיו מאלבום ה-BBC שלנו. והוא נקרא "הוא באמת איש משום מקום, יושב בארץ בשום מקום שלו". הו כן


Nowhere Man


דברי הקישור של פול:


We'd like to carry on, I think. We're not really sure yet. I'd like to carry on, certainly. Definitely. Well, shall we just watch this for a bit? Just watch it. The next song is called Paperback Writer


אנחנו רוצים להמשיך, אני חושב. אנחנו עדיין לא בטוחים. אני רוצה להמשיך, בהחלט. בהחלט. ובכן, אנחנו רק נצפה בזה קצת? רק צפו בזה. השיר הבא נקרא Paperback Writer


Paperback Writer


דברי הקישור של פול:


Thank you very much everybody. Everybody, wonderful. Frisco, butchered. We'd like to say that, erm, it's been wonderful being here, in this wonderful sea air. Sorry about the weather. And we'd like to ask you to join in and, er, clap, sing, talk, do anything. Anyway, the song is... good night


תודה רבה לכולם. כולם, נפלאים. Frisco, butchered (הכוונה לאלבום ה"קצבים" ג.פ.). היינו רוצים לומר, הא, זה היה נפלא להיות כאן, באוויר הים הנפלא הזה. מצטער על מזג האוויר. ואנחנו רוצים לבקש מכם להצטרף, אה, למחוא כפיים, לשיר, לדבר, לעשות כל דבר. בכל מקרה, השיר הוא ... לילה טוב


Long Tall Sally


לפני שירדו מהבמה, ניגן ג'ון את הפתיחה לשיר In My Life.

רוב ההופעות של הביטלס ארכו בין 20 ל-25 דקות, אבל הפעם עשו הביטלס הפסקות יחסית ארוכת, כך שזו ארכה 33 דקות, טוני בארו הקליט את כל ההופעה, כפי שהתבקש, אבל מאחר ובכל צד של קלטת אפשר היה להקליט עד 30 דקות, השיר האחרון, Long Tall Sally, לא הוקלט עד סופו.


אחרי ההופעה הוסעו חברי הביטלס ברכב משוריין לשדה התעופה, שם לקחו טיסה ללוס אנג'לס, ובמהלכה אמר ג'ורג' הריסון:


That’s it, then. I’m not a Beatle anymore


זהו זה. אני לא ביטל יותר


טוני בארו העתיק את ההקלטה של ההופעה לקלטת אחרת, העביר את המקורית לפול ונעל את שלו בארון שבמשרדו. בדרך כלשהי, הגיעה ההקלטה, בסופו של דבר, לבוטלגים.


הנה הקלטת ההופעה:


https://www.youtube.com/watch?v=wuyaB0f3rVE


להלן תמונה אחת של ג'ון מצטלם בתמונת סלפי, דבר די חדשני יחסית לאותה תקופה.

בין הצילומים הרבים שצולמו באותה הופעה, נתפסה בעדשת המצלמה בחורה בלונדינית מציצה מתוך הקרון של הביטלס, שהיה, כרגיל, תחת אבטחה כדי למנוע מאורחים לא קרואים להיכנס אליו. בוודאי קיים הסבר תמים להימצאותה שם.

ב-14 באוגוסט 20, כמעט 48 שנים אחרי ההופעה האחרונה של הביטלס, קיים פול מקרטני הופעת פרידה נוספת, הפעם מהאצטדיון Candlestick Park, תחת הכותרת Farewell to Candlestick: The Final Concert (פרידה מקנדלסטיק: ההופעה האחרונה).


הנה ביצוע השיר Hey Jude מתוך ההופעה הזו:


https://www.youtube.com/watch?v=stATHfH_YcY

בנובמבר 2014 החלה הריסת האצטדיון, שנמשכה עד ספטמבר 2015.

כל הזכויות על המאמרים באתר שמורות לכותבי המאמרים. כל הזכויות על תכני הביטלס באתר (תמונות וקטעי וידאו) שמורות לבעליהם החוקיים. (לצערנו) אין לאתר thebeatles.co.il, למפעיליו ולכותבים בו כל קשר עסקי עם להקת הביטלס, עם חברת Apple Corps Ltd, עם מי מחברי להקת הביטלס או נציגיהם.

Proudly created by Wixart

יצירת קשר ורישום לתפוצה